Skip to main content

The Shining: Sóttarhald í Helviti

 

Mikudagin 17. februar innleiddi Sámal Soll klassiska filmin "The Shining" í Filmsfelagnum við hesum orðum:

Eg bleiv spurdur, um eg kundi innleiða filmin í kvøld. Eg segði ja, gamaní, lætt nokk. Hetta er verðins besti filmur, hvør sena er sum ein ekspressionistiskur málningur og hvør kamerarørsla er ein symfoni. Soleiðis, tendra!

Nei, talan er um The Shining, og tað er ikki hvør sum helst filmur. Flestu hava nokk longu sæð hann. Hann kom út í 1980. Leikstjóri er Stanley Kubrick, og Stephen King hevur skrivað skaldsøguna, sum filmurin er bygdur á. Triðja skaldsøgan hjá King. Jack Nicholson hevur høvuðsleiklutin. Nógv kenna danska heitið Ondskabens hotel. Skal filmurin hava eitt føroyskt heiti, so skjóti eg upp, at vit kalla hann “Sóttarhald í helviti”

Jack Nicholson spælir Jack Torrance, sum er ein edrúur alkoholikari, sum - saman við konu og soni sínum - tekur við einum starvi sum umsjónarmaður í einum stórum fjarskotnum gistingarhúsi: The Overlook Hotel.  Sum er avbyrgt frá umheiminum alla vetrarhálvuna uppi á einum fjalli. Óndskapur er í gistingarhúsinum, sum serliga leggur eftir konuni og soninum.

Jack er rithøvundur og leitar eftir friði, so hann kann skriva eina bók. Hetta er tað perfekta starvið hjá einum rithøvundi, tí hann skal bara vera til staðar og ansa eftir, at alt er í lagi, og so kann hann sita og skriva.

Millum tey fáu – kanska tey einastu - sum elska sóttarhald eru rithøvundar. Hesir arbeiða best í isolatión.

Eg veit í hvussu er, at eg hugsaði hendan tankan tá fyri einum ári síðani, tá eg fyrstu ferð bleiv biðin av landslæknanum um at halda meg heima í eina viku, tí eg hevði verið í sambandi við onkran, sum var smittaður.

Hugsa tær, tú skalt ikki fara til arbeiðis (tú kanst kanska arbeiða heimanifrá, men come on, tað er ikki so forferdiligt at byrja við), tú skalt ikki út í føðingardag í heilum, tá onkur gomul mostur ella langabbi fyllir runt. Ikki fara til konfirmatión, barnadóp, brúdleyp, jarðarferðir – alt hatta. “Tíverri,” segði eg. “Vit kunnu ikki fara, vit mugu halda tilmælini.... Hevði annars so gjarna vilja farið....” Men innantanna: “YES!!!”

Tú skalt ikki eingang fara út at keypa inn, tí matvøruhandlarnir senda heim til tín. Tú keypir á netinum.

Nú fái eg tíð at skriva, hugsaði eg....

....eins og Jack, tá hann tók starvið á Overlook hotel...

... men hvørki hann ella eg høvdu hugsað um, at tað ber als ikki til at fáa frið í sóttarhaldi.

(Eg skal ikki spilla nøkrum filmin, men mín familja hava øll tað gott í dag.)

Tað er ringt at vera produktivur í sóttarhaldi, halda Jack Torrance og eg, men ein sum er sera produktivur er Stephen King, sum hevur skrivað nakrar og trýss skaldsøgur, 200 stuttsøgur, fleiri non-fiction bøkur. 

Hetta við at hava ein rithøvund sum høvuðspersón í søgunum er nakað, sum Stephen King ofta hevur. Sum sagt, so er Jack Torrance í The Shining ein rithøvundur. Paul Sheldon í Misery verður tikin til fanga av sínum størsta fjeppara og noyddur av henni til at skriva søgur, soleiðis sum hon vil hava tær at vera.

Mike Noonan í Bag of Bones (eftir mínum tykki kanska hin besta skaldsøgan eftir Stephen King) hevur ikki megnað at skriva eitt einasta orð, síðani kona hansara doyði. Ikki fyrr enn tað gerst honum greitt, at umstøðurnar kring deyða konu hansara ikki vóru so vanligar, sum hann í fyrstani helt.

Thad Beaumont í The Dark Half er rithøvundur og edrúur alkoholikari, sum skrivar mentaðar skaldsøgur undir egnum navni og harðligar hardboiled kriminalsøgur undir dulnevni. Her brúkti King egnar royndir við at skriva undir dulnevni.

Miðskeiðis í 70’unum gjørdist tað greitt fyri King, at hann skrivaði bøkur skjótari enn forløgini høvdu áhuga í at geva tær út . Hann lá inni við fleiri handritum. men fekk at vita, at best var, úr einum fíggjarligum sjónarmiði, um bert ein nýggj Stephen King-bók kom út um árið. Vandin var, søgdu tey, at sølan av seinnu bókini kundi hava neilig árin á søluna av fyrru bókini. (Hetta hevur King síðani mótprógvað fleiri ferðir, t.d. hevði hann fýra bøkur á bestseljaralistanum bæði í 1984 og í 1987).

Einasta loysnin var at geva út undir dulnevni. Hann valdi sær navnið Richard Bachman og frá árinum 1977 til 1984 gav hann fýra Bachman-bøkur út. Hesar bøkur bregða frá skaldskapinum, sum King skrivar undir egnum navni. Tær eru myrkari, daprari og hava oftari ein neiligan og vónleysan enda. Sambært King doyði Bachman av “krabbameini í dulnevninum” eftir at veruligi samleikin hjá Bachman varð avdúkaður. Hetta var í 1984, men King gravaði Bachman upp aftur tíggju ár seinni til at standa fyri bókini “The Regulators”, sum kom út sama dag, sum hann gav “Desperation” út undir egnum navni.

Tá tað kemur til film, tá ímyndar Stephen King – fyri mong - fyrst og fremst ófatiliga vánaligar videofilmar, sum t.d. Children of the Corn og óendaligar framhaldssøgur sum Children of the Corn 2, 3, 4, 5, og ikki Children of the Corn nr. 6, men “Children of the Corn 666, sjálvandi. Annað dømi er Sometimes they Come Back-røðin, sum er bygd á stuttsøguna við sama navni. Hesir eita Sometimes they Come Back og Sometimes they Come Back... Again! og so sjálvandi Sometimes they come Back... For More!!!

Soleiðis hava gamlar stuttsøgur hjá King verið – um eg so má siga - uppafturgrivnar ferð eftir ferð, sum onkur hevur leysliga bygt ein vánaligan film omaná.

Um tað kom av arbeiðstrýstinum ella onkrari aðrari orsøk er ikki vist, men longu í sjeytiárunum hevði King lagt grundarlag undir eina herviliga rúsdrekka- og rúsevnismisnýtslu. Misnýtslan vaks støðugt tey næstu tíggju árini og ávirkanin á skaldsøgurnar í hesum tíðarskeiðinum er eisini sjónlig. Ikki minst í The Shining.

Nøkur ár seinni segði Chuck Palahniuk, sum skrivaði Fight Club, at tað kom ikki óvart á hann, tá tað kom fram, at King hevði ein trupulleika við misnýtslu. Ein maður, sum bara situr einsamallur í einum rúmi og skrivar einar 3 skaldsøgur um árið í einsemi – sjálvandi!

King sigur sjálvur, at hann var so skít og skeivur í hesum tíðarskeiðinum, at hann minnist ikki, at hann skrivaði skaldsøguna Cujo, sum kom út í 1981.

(Her siti eg og stríðist við at skriva onkra stuttsøgu í sóttarhaldi í 2020, og hann skrivaði eina heila skaldsøgu, meðan hann hevði blackout!).

Tað eydnaðist King at sleppa burtur úr misnýtsluni síðst í áttatiárunum, men alkoholisma og evnismisnýtsla hava spælt ein leiklut í næstan øllum skaldsøgum hansara síðani.

Tað ber til at tulka hesa skaldsøguna – og hendan filmin, The Shining – uppá nógvar mátar: t.d. at tað er rúsdrekkamisnýtslan hjá pápanum, sum sundurlimar familjuna og traumatiserar konu og barn. Eitt, sum stuðlar upp undir hesa lesing, er at óndskapurin á hotellinum ikki fer eftir pápanum á sama hátt sum eftir konuni og dronginum. Tað roynir bert at lokka hann til at drekka.

King dámdi ikki hendan filmin hjá Kubrick upprunaliga. Honum dámdi als ikki broytingarnar, sum Kubrick gjørdi við søguna hjá sær. Tað er í roynd og veru, hvør sín søga teir siga. Men meðan King skrivar skjótt og nógv, tekur Kubrick sær tíðina tað tekur at gera góða filmslist. Uppá sín máta.

Óansæð, um tú heldur The Shining verða ein forbannað góðan gysarafilm ella eitt filmslistarligt meistaraverk, so er hetta ein filmur, sum letur upp fyri óendaligum tulkingum. Tí hvat gjørdi eg eisini fyri einum ári síðani í sóttarhaldi? Eg kavaði niður í tær mongu haruholurnar (fyri at brúka eina mynd úr Alice in Wonderland) á YouTube við ymiskum fólkum, sum høvdu hvør sína egnu fatan av, hvussu hesin filmur skal skiljast.

Eg veit ikki, um eg mæli øðrum at gera tað sama, tí har eru rættuliga nógvar løgnar tulkingar har úti í cyberspace. Nógvar konspiratiónsteoriir um líkt og ólíkt. Eg vil ikki spilla filmin við at fara ígjøgnum tær her og eg havi eisini snakkað ov leingi.

Men hvussu er og ikki, so er vist, at hesin filmur enn birtir undir nógv lívligt kjak – kanska meira enn nakrantíð.

Takk fyri meg!

Sámal Soll 17. februar 2021