Sunnudagssofan kann sum ongan ting brúkast til at hyggja eftir ”Frankenstein” á Netflix í hálvan triðja tíma, er sofan góð, eins og myndin og ljóðið. Tí nýsagda søgan um Frankenstein er borin fram av yvirskoti og eini flóð av filmslist, senugrafi og ljósi. Men hon krevur, at tú tekur notur, at fáa alt við.
Filmurin byrjar
við donskum dialogi, uttan undirtekst, norðast í verðini við heimsins enda í
1857. Skipið ”Horisont”,
sum skal til Norðpólin, hevur rent seg fast í ísin. Manningin er donsk, Lars
Mikkelsen er kapteynur og Nikolaj Lie Kaas yvirstýrmaður.
Longu nú
er ljóssetingin so fantastisk, at hon verður høvuðsleikari. Á ísinum sæst ein
særdur maður í kyndilsljósi. Nakað stórt og ófrættakent blæsir seg upp á
himmalin sum norðurljós, men tað er mannaskapta dýrið, ið stendur móti øllum.
So er
ramman sett og søgan byrjar. Ein uppbyggilig og formanandi lærdóms- og lagnusøga
um teir villinivegir, sum enska Mary Shelley (1797-1851) sær fyri sær í tí, vit
í dag kalla dannilsi, og meksikanski gadget-meistarin Guillermo del Toro (f.1964)
ger til 800 millióna film fyri Netflix.
Í linsuni
hjá danska fotografinum Dan Laustsen (f.1954) eru nærmyndirnar av Mikkelsen
kapteyni longu nú fenomenalar.
”Bring
him to me” er fyrsti setningur frá dýrinum, ið dagar á ísinum, har skipið við
navninum á havsbrúnni stendur fast. Dýrið (Jacob Elordi) peikar á Victor (Oscar
Isaac), pápan og skaparan, við eftirnavninum Frankenstein.
Nú er
skipið senan, ein skipspallur í ísi.
”Hvør
djevul skapti hann,” spyr skiparin. ”Eg skapti hann, eg Victor Frankenstein,
sum fekk navnið frá pápa mínum.” Kontinentalevropeiska ættarsøgan um framburð,
tað nýggja og tað gamla, byrjar, nýggj vitan og gomul pátrúgv, sum verður til
dystin um tað góða og tað illa í menniskjanum, og í eini broytingartíð at umsita
og halda skila á útreiddu avbjóðingunum, sambært Shelley.
Mary Shelley var ellivu dagar gomul, tá hon misti mammuna, og av fýra børnum hjá Mary livdi bara eitt. Givið er, at tað er við støði í lívsøguni hjá Shelley, at ”Frankenstein: or, The Modern Prometheus” verður til í hennara huga í 1818. Ein søga um læring og dannilsi, hildin upp móti bakgrundini, sum, har hon er týðuligast, er dysturin millum faðir og son, og at bera ættarnavnið hjá mektiga faðirinum víðari.
Sum
filmurin gongur, tað er sum at blaða í ”Illustrerede klassikere”, er hann í
mínum optikki eisini um, at sonurin, vit fylgja í Shelley søguni og del Toro
filminum, vil fara so langt sum at spæla Gud og steðga deyðanum við Wien,
London og Edinburgh sum frásøgukarmi.
Vit fáa ein
samtíðarklassiskan lærdómsfyrilestur um at taka ræðið frá Gudi og konstruera
nýggja menniskjað. Stórir tankar, allir tugdir og tanlaðir fyrr, falda seg út í
evropeiskum gøtum, strætum og fyrilestrarhølum. Filmiskt eitt avrik av teim sjáldsomu,
mettað og illustrativt, har hvør sekvensur er sum eitt málarí, at síggja til
gjørt við vitlíki, hóast tað fyri vist verður sagt, at tað ikki er so.
Í filmaðu
søguni fær Victor Frankenstein nú atgongd til óavmarkaða fígging, bara hann
finnur æviga lívið, tí ríkmaðurin Harlander (Christop Waltz) hevur fingið
syfilis og skal doyggja.
At byggja
upp eitt markleyst víðsýni, skal eitt torn, ein viti, reisast, at skoða og taka
bestikk av heiminum, og hvussu vit skulu fata og handfara hann í forførandi biografrúminum
við tátíðar science fiction.
Her liggur
afturvendandi styrkin hjá del Toro. At tøla áskoðaran við gadgets.
Victor møtir hini
dannaðu Elizabeth (Mia Goth), sum kemur á pallin og sigur, ”At trúgva onkrum,
ger tað ikki sætt.”
Við nátturufrøðiligum
kynstri og sundurlimaðum kropslutum fáa vit innlit í, hvussu Victor
Frankenstein ger eitt dýr, ein deyðan skapning, til livandi menniskja, meðan
hugnaklassiskur tónleikur ljóðar afturvið sum var tað middagskonsert í
Útvarpinum.
Antennurnar í
torninum skulu fanga vísdómskraftina úr rúmdini, og Frankenstein skal stýra
henni sum ein gudur. Men dýrið hann hevur skapt, kemur eftir honum.
Ein allegori við og
siping til vitlíki í funktión byrjar at daga í mínari fatan av filmaðu søguni,
har tillærda vitanin manglar allar royndir hjá menniskjadýrinum.
”Tá eg
var komin til enda jarðarinnar var eingin havsbrúgv longur,” er ein setningur
eg hefti meg við.
Umframt
at ”Frankenstein” í okkara tíð kann sigast at vera ein søga um vitlíki, verður
eisini nomið við villa tabula rasa barnið, sum eingin veit hvør eigur og hvar
tað kom frá, og sum í gátusøguni um hermannin Kaspar Hauser.
Møtið
millum The Beauty, Elizabeth, og The Beast, dýrið, er sannførandi og riggar væl.
”Men hvar er sálin? Eg veit ikki,” sigur Victor um leinkjaða menniskjadýrið í
kjallaranum, ið endurtekur tað, ið sagt verður, sum lærutilgongdir, ið er
lagdar fastar, sum í dagsins skúla og eftirkanningarskipanum. ”Eg søkti lívið, men
skapti deyðan.” So eru vit
aftur umborð og dýrið fortelur í nýggjum parti.
Byrsumenn
skjóta dýrið, sum hepnast at koma til eitt húski, har hin blindi og gamli sær
best. ”Tá varð friður millum meg og verðina.” Fyrsta søgan dýrið lesur, tá hann
og hin blindi eru einsamallir á garðinum, er um Adam og Evu, og hvussu alt tað
uppbygda kortini fall. ”Paradise Lost” er næsta bókin. ”Men eg kan ikki gloyma
tað, eg ikki minnist,” sigur dýrið við hin gamla. ”Men so lærdi eg, at eg var
einki, ikki so frætt sum eitt menniskja.” So sær hann, dýrið, navnið á skapandi
faðirinum, og hvar hann býr og uppsøkir hann til a final countdown.
Paralellsøgur taka seg upp í dialogi millum blinda mannin og dýrið, sum í
Goodbye Mr Chance um urtagarðsmannin, ið ikki dugir at lesa, men verður ráðgevi
forsetans. ”Tú mást gera mær ein at fylgjast við.” ”Tú ert sjálvur dýrið, alt kom frá tær,”
sigur ungi William Frankenstein við gamla Victor.
Ein uppbyggilig
langsøga um lagnu og dannilsi nærkast endanum og dýrið sigur: ”Tú gavst mær
eitt lív eg ikki vil liva.”
Men dýrið,
hann hevur sett í verðina, doyr ongantíð. ”Fyrigev mær mín sonur.” Nú kunnu
báðir verða menniskju. Tað er ein bibilskur skaldskapur í søguni, sum byggir á
Shelley, men alla tíðina nemur við horror og vampýrar sum sjangru. Filmiska
handritið skrivaði del Toro sjálvur.
So loysnar skipið úr ísinum.
Ein
spennandi filmur at síggja, meðan tú hevur heftið at skriva í við hondina. Hann
er so kompleksur, filmurin um ”Frankenstein,” at tú skalt hava bæði hug og
stundir at taka notur meðan tú hyggur. Tað er ein treyt, at fáa nakað burturúr
drúgva filminum, hugsi eg.



Comments