Skip to main content

Móttøka fyri Gunn Hernes


Í dag var móttøka fyri Gunn Hernes, nýggja stjóranum í 35 ára gamla Norðurlandahúsinum. Sjálv er hon 41 ára gomul, er úr Moss í Noregi og er útbúgvin innan mentanarfyrisiting. Hon kemur úr einum leiðandi starvi í Norrøna Húsinum í Reykjavík, og hevur arbeitt sum mentanarráðgevi í Bergen Kommunu.


Millum mongu fólkini, sum í dag møttu við gávum og blómum at ynskja Gunn Hernes vælkomnari til Føroya, var Rigmor Dam, landstýriskvinna í mentamálum.


Í sambandi við móttøkuna varð Summarframsýningin 2018 sett, og Joanna Johansen beyð nýggja stjóranum vælkomnari vegna stýrið í Norðurlandahúsinum, har Joanna er føroyskur stýrislimur og Tórstein Olsen er starvsfólkaumboð.


Gunn Hernes byrjaði fyrstu almennu taluna í Norðurlandahúsinum við at takka starvsfólkunum, øllum teim møttu, og at lýsa sjálvt húsið, millum annað við hesum orðum: Vælkomin! Jeg begynner med det aller viktigste, nemlig å takke! Norðurlandarhúsið skal være et hus for alle, romme og nå ut til hele Færøyene, det skal være et hus, som også er mer enn sitt bygg. Ikke et lukket hus med fire vegger, men et hus, som er her, og på hele Færøyene og i Norden og verden. Et levende nordisk vindu, her hjemme og der ute, og i verden. Tusen takk for en varm og god mottagelse i samfunnet og spesielt til teamet her i huset. Jeg er evig takknemlig å ha så gode, solide og erfarne kollegaer, som takler min norsk i skrift og tale på en forrykende god måte. Tusen takk! Så skal jeg nok forsøke å forstå færøysk innen kort tid.


Jeg heter Gunn Hernes og er den nye stolte glade direktøren ved Norðurlandahúsið. Jeg er ny for dere og dere er alle sammen nye for meg, men det føles allerede som hjemme. Jeg har et nøkkelknippe, der det står "Heima er best" og heima er der du er, der du vil være og for de fleste av oss et sted, vi velger å være. Så skal du bli kjent med kulturen, språket, menneskene - og jeg har fått en bang-start på det hele!


Hvordan kommer det til å gå med været? Øvelse gjør mester. Jeg har øvd på regn i 15 år i Bergen, og jeg har øvd på vind og regn vel 3 år på Island, så nå er jeg klar for eksamen i vær og språk. Jeg gleder meg til å utvikle, utfordre, oppleve, diskutere, brainstorme og tenke sammen med dere i de neste 4 årene!

 
Dette er et kulturhus med masse historie, 35 års historie. Alt dette huset har og skal romme av kunst og kultur i fortid, nåtid og fremtid. Det skal fange historien og kulturen i samtiden og sikte seg inn mot fremtiden. Vi skal være nysgjerrige og åpne - fremoverlente. 35 år gammel men virker ungt og friskt, men allikevel en som bærer med seg en historie og opplevelser, i et samfunn i endring. Et samfunn med et rikt kunst- og kulturliv er et godt samfunn å leve i. Det er et levende sted, hvor sanser blir utfordret, og kreativiteten og det sosiale liv lever.


Det å ha en ide - tro på noen, ville noe og kunne se, hva det kan bli i fremtiden, dette gjelder både bygg og kunsteriske ideer. Det å være visjonær og tro på samarbeid, som dette bygget og Erlendur Patursson er et meget godt eksempel på. Nordisk Ministerråd er meget stolte av dette bygget og det betyr mye i det nordiske samarbeidet. Vi står overfor felles nordiske utfordringer og muligheter, hvor samarbeid og deling - ved for eksempel energi, likestilling, grønnere Norden, grønnere jord, forskning, eksport av både varer, mat og kunst, og integrering - under slagordet: "Sammen er vi bedre".


- Vi avslutter året med et brak den 29. desember, hvor det er planer for en stor heavy metal koncert med gruppen Týr, som nu fylder 20 år, segði Gunn Hernes úr komandi vetrarskránni í Norðurlandahúsinum. Føroyar eru eitt doom metal Mekka, so tað var ikki óvæntað at nýggi stjórin endaði við hesum orðum: Så skal vi avslutte denne seasen med noe jeg virkelig har gledet meg til nemlig bandet Hamferð, som er nominert til Nordisk Råds musikkpris, som skal gi oppmerksomhet til skapende og utøvende musikere av høy kunstnerisk kvalitet i Norden.


Prisen, som administreres av oss her på Nordens hus på Færøyene, er i likhet med prisene i litteratur, film og for natur- og miljøarbeid på 350 000 danske kroner.


Med to utgivelser bak seg turnerer Hamferð i Norden og Europa som et ensemble i konstant utvikling, der det gis plass til både et hardtslående og et mer ettertenksomt uttrykk.


Gruppens konsept understrekes av deres inderlige, storslåtte og varierte opptredener, der musikk, lyrikk og omgivelser skaper en helt egen helhet.


Så nå ber jeg alle om å rette all oppmerksomhet til scenen, nyte disse to sangene, vi skal få fremført, og la dere reise med i Hamferð sitt univers, segði Gunn Hernes at enda, meðan karismatiski sangarin, Jón Aldará, framførdi tveir hugtakandi sangir við gittarfylgispæli frá John Egholm og Theodor Kapnas.


Eftir at hava hoyrt Hamferð við eini akustiskari trio-útgávu av Harra Guð títt dýra navn og æra, vil eg av hjartað siga vælkomin til Føroya at stjórna størsta mentanarhúsi í landinum, 35 ár unga Norðurlandahúsinum!